T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
İZMİR / TİRE - Tire Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi

MODA TASARIMI ALANI

 

Ülkemizde son yıllarda yapılan bütün çalışmalarda Türk ekonomisinin uluslararası rekabet gücünün artırılması ve Avrupa Birliği ile bütünleşme hedeflenmiştir. 1990'lı yıllarda yaşanan hızlı küreselleşme süreci, giderek artan teknolojik yenilikler ve uluslararası pazarlardan pay kapma yarışları, ülkeleri insan kaynaklarını geliştirmeye yöneltmiştir. 

Giyim ve hazır giyim sanayi, sağladığı istihdam imkânı, üretim sürecinde yarattığı katma değer ve uluslararası ticaretteki ağırlığı nedeniyle ekonomik kalkınma sürecinde önemli rol oynayan bir sanayi dalı olagelmiştir. Gelişmiş ülkelerin 18. yüzyılda gerçekleştirdikleri sanayileşme sürecine damgasını vuran tekstil ve daha sonra hazır giyim sanayi, günümüzde de gelişmekte olan ülkelerin kalkınmalarında benzer bir rol oynamaktadır. Tekstil ve hazır giyim sanayi, gelişmiş pazar ekonomilerinde yaratılan katma değer sıralamalarında da ilk sıralarda yer almaktadır. 

Tekstil ve Hazır Giyim sektörünün imalat sanayi içindeki katma değer payı 1/6'dır. Özellikle giyim alt sektörünün emek yoğun karakteri nedeniyle yüksek istihdam sağlanmaktadır. Sektör, yaygın yan sanayi ağı ve iki milyona yaklaşan çalışanıyla önemli bir sosyal işleve sahiptir (Tekstil Paneli, 2002). Sektör, teknolojik gelişmelere rağmen emek yoğun görünümü korumaktadır. Gelişen teknolojiyle birlikte işçinin sorumluluk alanları ve yaptığı işin nitelikleri değişmiş, ancak yine de insan emeği önemini korumaya devam etmiştir. Dünya çapında süregelen bu rekabet, bugüne kadar küçük işletmeler ve ev işletmelerinden oluşan sektördeki mesleki gereklilikleri de değiştirecektir. 

Diğer sektörlerde olduğu gibi hazır giyim sektöründe de teknolojik gelişmeler paralelinde yapılan işin süresini kısalmakta ve verimi artırmaktadır. Dolayısı ile yeni teknoloji kullanımını geliştirip destekleyecek temel meslekî eğitimin verilmesi gereği de hissedilmektedir. Bu meslekte yetişmiş eleman bulmakta zaman zaman güçlükler yaşanmaktadır. Nitelikli eleman sıkıntısına çözüm olarak, sınırlı olan mesleki eğitim imkanlarının artırılması gösterilmektedir. İş yerlerinin ücret politikalarında önemli sayılabilecek farklılıklar bulunmakta, bu nedenle iş devamlılığı sağlanamamakta ve elemanlar sık sık iş değiştirmektedir. Bilgi ve beceri düzeyi yüksek olan iyi yetişmiş meslek elemanlarının iş bulma şanslarının yüksek olduğu gözlenmektedir

 

Giyim Üretim Teknolojisi Alanı Çerçeve Öğretim Programında;  

1.  Kadın Giyim Modelistliği, 

2.  Erkek Giyim Modelistliği, 

3.  Çocuk Giyim Modelistliği, 

4.  İç Giyim Modelistliği, 

5.  Hazır Giyim Model Makineciliği, 

6.  Deri Giyim, 

7.  Kadın Terziliği, 

8.  Erkek Terziliği, 

9.  Kesim dalları yer alır. 

 

1. KADIN GİYİM MODELİSTLİĞİ Tanımı: Kadın Giyim Modelistinin sahip olduğu yeterlikleri kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. 

2. ERKEK GİYİM MODELİSTLİĞİ Tanımı: Erkek Giyim Modelistinin sahip olduğu yeterlikleri kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. 

3. ÇOCUK GİYİM MODELİSTLİĞİ Tanımı: Çocuk Giyim Modelistinin sahip olduğu yeterlikleri kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. 

4. İÇ GİYİM MODELİSTLİĞİ Tanımı: İç Giyim Modelistinin sahip olduğu yeterlikleri kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. 

5. HAZIR GİYİM MODEL MAKİNECİLİĞİ Tanımı: Hazır giyim model makinecinin sahip olduğu yeterlikleri kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. 

6. DERİ GİYİM Tanımı: Deri giyim elemanının sahip olduğu yeterlikleri kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. 

7. KADIN TERZİLİĞİ Tanımı: Kadın terzisinin sahip olduğu yeterlikleri kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. 

8. ERKEK TERZİLİĞİ Tanımı: Erkek terzisinin sahip olduğu yeterlikleri kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. 

9. KESİM Tanımı: Kesim elemanının sahip olduğu yeterlikleri kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.

 

İSTİHDAM ALANLARI:

          Giyim Üretim Teknolojisi alanından mezun olan öğrenciler, seçtikleri dal/meslekte kazandıkları yeterlikler doğrultusunda; 

1. Atölyeler, 

2. Hazır giyim işletmeleri, 

3. Modaevi-Butik, 

4. Kendi işyerleri vb. yerlerde çalışabilirler.

 

ÖĞRENCİ KAZANIMLARI : 

          Programın sonunda seçtiği dala/mesleğe yönelik olarak öğrenci; 

1. Alandaki ortak temel, bilgi ve becerileri kazanabilecektir. 

2. Giyim Üretim Teknolojisi alanının temel yeterliklerine sahip olabilecektir. 

3. Dalın gerektirdiği işleri yapabilecektir. 

4. Dalın gerektirdiği özel mesleki yeterlikleri kazanabilecektir.

 

GİREBİLECEĞİ ÜNİVERSİTE VE YÜKSEK OKULLAR 

Giyim Endüstrisi Öğretmenliği, 

Giyim Öğretmenliği, 

Hazır Giyim Öğretmenliği, lisans programlarına devam edebilirler. Ön lisans programlarını başarı ile bitirenler açılan Dikey Geçiş Sınavında başarılı oldukları takdirde; 

Giyim Endüstri Öğretmenliği, 

Giyim Öğretmenliği, 

Hazır Giyim Öğretmenliği, 

Moda Tasarım, 

Moda Tasarım Öğretmenliği lisans programlarına devam edebilirler.

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 28.03.2013 - Güncelleme: 15.09.2023 11:36 - Görüntülenme: 2451
  Beğen | 1  kişi beğendi